Parhaat ruoka-aineet ihollesi

Suurin osa ihmisistä kärsii jossain vaiheessa elämää jonkinlaisista iho-ongelmista. Kuivuus, akne ja rypyt ovat monelle meistä liiankin tuttuja ongelmia peiliin katsoessa. Monet meistä hankkii erilaisia ihonhoitotuotteita tajuamatta, että ihon sisäinen huolenpito on aivan yhtä tärkeää, tai ehkä jopa tärkeämpää kuin ihon ulkoinen hoito. ”Olet mitä syöt” on vanha sanonta, joka jossain määrin pitää paikkansa. Emme välttämättä aina ymmärrä kuinka suuri vaikutus ruoka-aineilla on elimistöön ja ihon hyvinvointiin. Kaunis ja nuorekas iho ei olekaan pelkästään geeniperimän, iän tai kosmetiikkatuotteiden tulosta, vaan ihon kuntoon voi itse vaikuttaa suosimalla tietynlaista ruokavaliota. Meistä jokaisen iho on erilainen ja se kaipaa erilaista huolenpitoa. Olisikin tärkeää, että jokainen löytäisi ruokavalion, joka sopisi omalle iholle. Monipuolisella ja terveellisellä ruokavaliolla kaikki me voimme kuitenkin vaikuttaa ihomme hyvinvointiin. Tässä artikkelissa olemme listanneet joitakin ruokia, joiden lisääminen ruokavalioon voi vaikuttaa positiivisesti iho-ongelmiin ja ihon yleisilmeeseen. On kuitenkin huomioitavaa, että kaikki ruokavaliot eivät sovi jokaiselle ja jotkin pian mainituista ruoka-aineista on kätevästi korvattavissa muilla ruoka-aineilla.

Nesteet osana ihon hyvinvointia

Tämä saattaa kuulostaa liiankin helpolta, mutta kaikista tärkein tekijä kauniin ihon ylläpitämiseen on riittävä veden juonti. Vesi kosteuttaa ihoa sen syvimmistä kerroksista lähtien, mikä säännöllisesti nautittuna vähentää ryppyjä ja lisää ihon kimmoisuutta. Jos kärsit kuivasta ihosta tai sinulla esiintyy ihottumaa, on veden juonti ihollesi entistäkin tärkeämpää. Jokaisen aikuisen ihmisen tulisi nauttia noin 2-3 litraa vettä päivittäin, jotta elimistö ja iho säilyisi nuorekkaana ja terveen näköisenä. Monet meistä on varmasti jo tietoisia vihreän teen korkeasta antioksidanttipitoisuudesta, joka tekee vihreästä teestä todellisen terveyspommin. Vihreän teen sisältämillä antioksidanteilla on myös suuri vaikutus ihon hyvinvointiin. Antioksidantit nimittäin ehkäisevät ihon ennenaikaista vanhenemista ja näin ollen ihosi vaikuttaa nuorelta ja terveeltä. Osa tuoreista tutkimuksista on selvittänyt, että maitotuotteilla ja aknella olisi yhteys. Lehmän maidosta saaduilla hormoneilla saattaa nimittäin olla aknea lisäävää vaikutusta. Nykyisin markkinoilla on maitoa korvaavia tuotteita, jotka jopa parantavat ihosi kuntoa ja terveyttä. Yksi kyseisistä tuotteista on mantelimaito, joka nopeuttaa ihon uudistumista ja pitää ihon nuorekkaana. Jos kärsit kuivasta ihosta, voi mantelimaidolla syväkosteuttaa ihoa myös ulkoisesti.

Tärkeimmät ruoka-aineet ihon hyvinvointiin

Omega 3 on erittäin tärkeää iholle ja sen hyvinvoinnille. Jos Omega 3 -rasvaa toivoo saavansa ruuan mukana, on kala erittäin hyvä lisätä ruokavalioon. Omega 3 -rasvahappojen puutetila saattaa aiheuttaa jopa ihon kuivumista, ja ihon kosteustasapainon ylläpitämiseksi onkin erittäin tärkeää, että kyseisiä rasvahappoja saadaan tarpeeksi ravinnon mukana. Kesän tullessa moni meistä nauttii olostaan auringon alla. Moni ei kuitenkaan olekaan tietoinen, että on olemassa laaja valikoima ruokia, jotka ehkäisevät ihon palamista ja toimivatkin kuin luonnollisina aurinkovoiteina. Näihin ruokiin kuuluvat muun muassa tomaatit ja bataatti. Bataatti on myös loistava beetakaroteenin lähde, joka jopa edesauttaa ruskettumista, samalla kuin se ehkäisee palamista. Kaikille suklaan nautiskelijoille ilouutisena tulee varmasti se, että tummalla suklaalla on todettu olevan ihon hyvinvointiin liittyviä terveysvaikutuksia. Se nimittäin sisältää antioksidantteja, jotka ehkäisevät ryppyjen syntymistä, parantaa ihon paksuutta, sekä ihon alaista verenkiertoa. Mikä voisikaan olla parempi tapa pitää huolta ihosta kuin terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, johon kuuluu pala tai pari tummaa suklaata!