Ekologisuus ja yksityisautoilu ovat puhuttaneet ilmastonmuutoksen kynnyksellä paljon. Pääkaupunkiseudulla on otettu käyttöön kaupunkipyörät, joita voi käyttää vapaasti pientä kuukausittaista maksua vastaan, ja yhä useampi valitseekin pyöräilyn auton tai julkisen liikennevälineen käyttämisen sijasta. Sen lisäksi, että pyöräily on ekologista, siitä on myös hyötyä ihmisen terveydelle. Pyöräilyn ohella kunto kasvaa huimaa vauhtia ja ylimääräiset kilot karisevat nopeasti. Myös mielenterveys kohenee ulkona liikkumisen ja ylipäätään urheilun ansiosta.

Pyöräilyn terveysvaikutukset

Pyöräily on tehokas tapa kasvattaa kuntoa. Se parantaa kehon hengitys- ja verenkiertoelimien toimintaa esimerkiksi kasvattamalla hapenottokykyä ja vahvistamalla sydänlihasta. Pyöräillessä myös jalkojen ja keskivartalon lihakset vahvistuvat ja nivelten liikkuvuus paranee. Moni on unohtanut, että fyysisten ominaisuuksien lisäksi pyöräily parantaa myös tasapainoa sekä kognitiivisia toimintoja, kuten koordinaatiokykyä ja havainnointia. Pyöräily sopii loistavasti myös aloitteleville urheilijoille ja vanhuksille, sillä se rasittaa niveliä hyvin vähän, ja intensiteettiä voi vaihdella oman olon mukaan.

Stressitasot laskevat ja riski sairastua 2 tyypin diabetekseen pienenee

Pyöräily on hyvän yleiskunnon ylläpitämisen lisäksi myös oiva tapa nollata ajatukset arjen paineista. Jo 10 minuutin pyöräily laskee kehon stressihormonien, eli kortisolin ja adrenaliinin, tuotantoa. Rytmikäs liikkuminen ja raikas ulkoilma saavat mielen rauhoittumaan ja olon tuntumaan raukeammalta. Stressitasojen laskemisen myötä myös niin sanottujen mielihyvähormonien, eli dopamiinin, oksitosiinin ja serotoniinin eritys lisääntyy. Näin liikkujalle löytyy myös tilaa löytää arjen keskeltä positiivisia asioita ja selvittää ongelmat tasapainoisin mielin.

Jos pyöräilee joka päivä esimerkiksi 30 minuuttia töihin ja kaupan kautta takaisin kotiin, riski sairastua 2 tyypin diabetekseen pienenee huomattavasti. Myös sydänkohtauksen ja muiden sydänperäisten ongelmien, kuten korkean verenpaineen, riski pienenee, ja kolesterolipitoisuus veressä laskee. Pyöräily auttaa myös moniin jo olemassa oleviin sairauksiin, kuten ärtyvän suolen oireyhtymän oireisiin ja monen muun stressiperäisen sairauden oireisiin. Pyöräily on myös oiva tapa pitää paino kurissa, ja erinomainen apu laihduttamisessa.

Categories: Uncategorized