Aamupalaa on usein kutsuttu päivän tärkeimmäksi ateriaksi. Väite on sinänsä täysin perusteltu, sillä aamiainen ehkäisee myöhemmin päivällä, usein lounaan aikaan iskevää kiljuvaa nälkää. Verensokeri on muutenkin tärkeä pitää tasaisena pitkin päivää pienillä aterioilla niin, ettei ahmimishimo pääse kasvamaan ylitsepääsemättömäksi. Aamupalan lisäksi pieni välipala, lounas, toinen välipala, päivällinen ja iltapala ovat suositeltuja. Jokainen meistä on yksilö, mutta yleisenä sääntönä voisi pitää, että aamiainen pitäisi sisällään sekä hiilihydraatteja proteiinia ja jonkin verran hyvää rasvaa.

Kestosuosikki kaurapuuro

Jo lapsuudessa opittu kaurapuuron syönti on hyvä pitää tapana myös aikuisiällä. Puuroa voi höystää mielensä mukaan vaikka tuoreilla marjoilla ja maapähkinävoilla. On myös olemassa erilaisia versioita puurosta perinteisen ohjeen ohella, kuten tuorepuuro, jossa puurohiutaleita haudutetaan jääkaapissa halutuilla höysteillä yön yli. Kaurapuuro sisältää paljon kuitua ja hitaita hiilihydraatteja, jotka pitävät pitkään kylläisenä. Uutuushittejä terveyspiireissä ovat kesäkurpitsakaurapuuro sekä puuro, johon on sekaan soseutettu kukkakaalia. Nämä antavat puurolle lisävolyymiä ja vihanneksia tulee syötyä lähes huomaamatta.

Vaihtelua aamupalaan

Mielikuvitus on vain rajana, mitä terveellisen aamupalan loihtimiseen tulee. Banaaniletut, erilaiset munakkaat, smoothiet ja erilaisilla höysteillä päällystetyt täysjyväleivät tuovat vaihtelua aamupalapöytään. Yksinkertaisimmillaan banaaniletut valmistuvat vain muussatusta banaanista ja kananmunista. Mikäli lettujen proteiinipitoisuutta haluaa lisätä, niin oivallisena apuna tähän toimii proteiinijauhe, joka tuo myös herkullisen, jälkiruokamaisen maun lettuihin. Smoothieita voi valmistaa muun muassa erilaisista pakastehedelmistä ja proteiinijauhosta, ja murskatut jääkuutiot tuovat juomaan jäätelömäisen rakenteen. Aamupalan ei tarvitse olla tylsä.

Aamupalan syömättä jättävät ihmiset vetoavat usein kiireeseen, joka on suurimmassa osassa tapauksia tekosyy. Kahvin voi aina ladata illalla keittimeen valmiiksi ja tehdä aamupalan iltarutiinien ohella valmiiksi. Prosessin ei pitäis viedä montaa minuuttia, mutta se säästää rutkasti aikaa ja energiaa kiireisen aamun keskellä. Kiireisimmät voivat myös napata työmatkalleen hätätapauksessa vaikka vähäsokerisen proteiinipatukan ja hedelmän. Myös kahviloiden ja kauppojen valikoimat notkuvat erilaisia terveellisiä vaihtoehtoja viime vuosina vallinneen fitnessbuumin seurauksena.

Categories: Uncategorized