Elämme yhteiskunnassa, jossa jokaisella on jatkuvasti kiire. Aktiivinen elämäntyyli ja pitkä to do-lista on trendikästä, ja saa ihmisen näyttämään itsestään huolehtivalta ja sosiaaliselta. Samaan aikaan kuitenkin kansantauteihin sairastuvien määrä on kasvussa, ja yhä useampi joutuu jättäytymään sairaslomalle tai jopa kokonaan pois työelämästä burn outin, stressin ja muiden mielenterveysongelmien takia. Tässä artikkelissa käsittelemme levon ja rauhoittumisen merkitystä ihmisen hyvinvointiin – vedä syvään henkeä ja nappaa kallisarvoiset vinkit korvan taakse!

Levon ja nukkumisen tärkeys ihmisen terveydelle

Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, että jo 36 tunnin nukkumattomuus vastaa 1,5 promillen humalaa. Jos siis hyppäät nukkumattoman yön jälkeen ratin taakse tai yrität suoriutua kunnialla kokeista, kokouksista ja tavallisista arjen askareista, ei ole ihme, jos kaikki tuntuu menevän pieleen. Nukkuessa aivot pääsevät lataamaan akkujaan seuraavan päivän koettelemuksia varten ja lihakset palautuvat saamistaan ärsykkeistä. Keho menee tilaan, jossa hengitys hidastuu huomattavasti, sydän pumppaa verta rauhallisemmin ja lihakset rentoutuvat.

Nukkumattomuus tuntuu kehossa ja mielessä

Huonosti nukutun yön jälkeen keho tuntuu olevan kohmeessa. Paleltaa ja lihakset tuntuvat jäykiltä – aivan, kuin olisi kuumeessa, tai juossut yöllä maratonin. Myös ruokahalu kokee muutoksia; joiltain se katoaa kokonaan, kun taas toiset yrittävät alitajuisesti paikata energiavajeen ahmimalla paljon epäterveellisiä ruokia ja sokereita. Pitkäaikainen unettomuus onkin yhteydessä lihavuuteen – aineenvaihdunta ei jaksa toimia normaalisti, ja toisaalta nukkumattomalla ihmisellä on myös enemmän aikaa syödä. Pitkään valvovat ihmiset ovat myös taipuvaisia syömään epäterveellisemmin.

Hyvin nukutun yön jälkeen myös mieli tuntuu puhdistuneen. Unien näkemisellä on monia eri tarkoituksia, joista konkreettisin on varmasti ajatusten selkeyttäminen. Kun nukkuu tarpeeksi, päivän aikana opitut ja käsitellyt asiat löytävät nopeammin omille paikoilleen. Myös looginen ajattelu helpottuu huomattavasti, eikä hätiköityjä päätöksiä tule tehtyä lainkaan niin paljon. Nukkumattomuus on myös selkeästi yhteydessä masennukseen, eli aivojen serotoniinitasojen laskuun. Kaikki ovat varmasti huomanneet, että nukkumattomuus saa tuntemaan itsensä apaattiseksi ja saamattomaksi.

Categories: Uncategorized